Plán výchovy a péče (PVP)              

01.09.2020

Údaje o zařízení

Název dětské skupiny: Smíškův svět

Adresa zařízení: Údolní 2, Blansko, 678 01

Telefonní spojení: 728 209 865

E-mail: smiskuvsvet@seznam.cz

Webové stránky: www.smiskuvsvet.cz

Typ: Dětská skupina pro veřejnost

Kapacita: 12 dětí

Věkové rozmezí: 1 - 4 roky: děti s pravidelnou docházkou, děti s nepravidelnou, ale častou docházkou

(děti, následující tematické bloky v DS Smíškův svět)

5 - 6 let: náhradníci na omezenou dobu - zejména docházka v prázdninách, občasná

docházka. (děti, následující tematické bloky v jiném zařízení).

Datum zahájení provozu: 1. 1. 2019

Plán výchovy a péče (dále jen PVP) je zaměřen na rozvoj schopností, kulturních a hygienických návyků, formování osobnosti, fyzický a psychický vývoj dítěte. Nastavuje vhodné psychosociální podmínky výchovné péče v dětské skupině.

PVP se řídí zákonem č. 247/2014 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Je založen na výchovných hodnotách a přístupech umožňujících dětem dosáhnout jejich plného potenciálu, zejména kognitivní, sociální, emocionální, fyzické a jazykové schopnosti a dovednosti.

Činnost v Dětské skupině (dále jen DS) má charakter působení výchovy a péče, klade důraz na socializaci dětí ve skupině a zohledňuje věkové složení a schopnosti dětí. S každým dítětem jednáme individuálně, dle jeho potřeb s ohledem k jeho zdravotnímu a psychickému stavu. V DS upravujeme podmínky a způsoby zajištění výchovy a péče i v případě přijetí dítěte se specifickými potřebami.

Pečující osoby zde vytvářejí příjemné a milé prostředí, které je zaměřené na pocit bezpečí, jistoty a důvěry. Pečující osoby jsou dobrým vzorem a příkladem pro děti. Při tomto kontaktu je důležitá důslednost, spravedlnost, laskavost a trpělivost. Neméně důležité je stanovení pravidel a mantinelů. Na základě těchto podnětů se pak děti cítí v DS bezpečně.

Pečující osoby jsou pro děti velkým vzorem i v oblasti hygienických návyků, učení se samostatnosti a sebeobsluhy. Péče a výchova probíhá v úzké spolupráci s rodiči dětí. Snažíme se o to, aby mezi pečujícími osobami a rodiči panovala oboustranná důvěra, otevřenost, vstřícnost, respekt a ochota spolupracovat. Rodiče mají k dispozici zpracovaný adaptační plán (viz příloha č.2, kterou naleznete na www.smiskuvsvet.cz, a také v prostorách DS), který pomáhá při začlenění dítěte v DS zejména v období prvních 3 měsíců. DS má možnost spolupracovat s externími odborníky, kteří formou seminářů, webinářů a workshopů spolupracují s pečujícími osobami a pomáhají jim řešit specifické situace, které se mohou v DS vyskytnout.

Komunikace mezi rodiči a pečujícími osobami je zásadní a důležitá nejen ve vztahu k jednotlivým dětem, ale také k pozitivnímu fungování celé DS. Pečující osoby dbají na kladné a pozitivní chování dětí, zamezují pocitu, který vede k zesměšňování či jiným formám snižování důstojnosti jednotlivce - skupiny. Při vzniku problému pečující osoby bezprostředně konzultují a řeší situaci s dětmi a jejich rodiči. Je zakázáno používat vůči dítěti nepřiměřený výchovný prostředek, omezení, výchovné prostředky, které se dotýkají důstojnosti dítěte nebo které jakkoli ohrožují jeho zdraví, citový a mravní vývoj.

Při výchově a péči je v DS nejdůležitější forma " hrou". Dětem jsou nabízeny pohybové, tvořivé, hudební, jazykové literární a didaktické hry. Při kterých jsou využívány principy, metody a motivace dětí. Při hrách a činnostech je využívány principy názornosti, přiměřenosti a aktivity. Děti jsou motivovány jak vnitřní, tak i vnější

kladnou motivací. Nejvíce pozitivní motivací je pochvala. V DS jsou používány metody výchovy:

Prožitkové učení - využíváme přirozený způsob, jak dítě objevuje svět, přímé zážitky přirozeně rozvíjejí dětskou zvídavost a potřebu objevovat, preferujeme formu volné hry.

Situační učení - vycházíme z běžných situací, se kterými se dítě v jeslích setkává, k objevování nových věcí a k upevňování vhodných vzorců chování.

Sociální učení - využíváme principu přirozené nápodoby, poskytujeme dětem vhodné vzory chování a jednání v určitých situacích a při řešení konfliktů mezi dětmi.

Kooperativní učení - podporujeme rozvoj spolupráce mezi dětmi, která zpočátku má podobu vymezení vlastních hranic, respektování hranic druhých dětí a postupně směřuje ke společné hře.

Každý den, pouze s výjimkou špatného počasí, je část dne vyhrazena pobytu venku. (V zimním období dle počasí a v létě se snažíme přenášet péči do venkovního prostředí). Pobýváme na zahradě, která je součástí pozemku, na veřejném dětském hřišti nebo v přilehlém okolí. Součástí pobytu venku jsou i vycházky v okolí. Děti jsou vždy řádně poučeny o bezpečnosti a správném chování při pobytu venku. Vždy používáme ochranných prostředků.

U dětí rozvíjíme:

  • Pohybové schopnosti - rozvoj jemné i hrubé motoriky, fyzického vývoje dítěte, rozvoj správného růstu, podpora fyzické zdatnosti a pohody, rozvoj sebeobslužných dovedností, zdravých návyků.
  • Hudební schopnosti - rozvoj sluchového vnímání, koordinace pohybu podle hudby, osvojování písní, využití hudby k osvojování sociálních rolí.
  • Tvořivé schopnosti - rozvoj představivosti, kreativity a fantazie, jemné motoriky, výtvarných dovedností, seznamování s uměleckými díly, výtvarnou formou si osvojovat okolní skutečnost, vztahy mezi lidmi a věcmi i vzájemné souvislosti, poznávání různých materiálů a osvojování práce s nimi, seznámení se s výtvarnými technikami, rozvoj dovedností vyjádřit prostřednictvím výtvarné techniky pocity, zážitky.
  • Rozumových a poznávacích schopností - rozvoj celkového pohledu na svět, rozvoj jazykových a matematických schopností (matematická představivost), rozvoj řeči i rozvoj myšlení, osvojení poznatků z přírodních, společenských a technických věd.
  • Estetického vnímání - rozvoj estetického citu ke svému okolí, seznámení se s některými uměleckými díly, učit se vnímat umělecké a kulturní podněty, vnímání krásy mimo umělecká díla.

Obsah výchovné činnosti tvoří zejména tyto oblasti:

  • svět kolem nás (rodina, kamarádi, bydliště, dětská skupina)
  • život v ročních obdobích
  • lidské tělo
  • příroda kolem nás (živý i neživý svět kolem nás)
  • cestování (dopravní prostředky, kontinenty)
  • co lidé dělají (profese, sport, kultura)

Jednotlivá tematická podtémata mohou pečovatelky volit libovolně dle věkových zvláštností dětí, jejich schopností a vědomostí. Zařazena budou i témata, která vyplynou z dané situace a děti o ně mají zájem, anebo je samy děti navrhnou. Tematická bloky viz. příloha č.

1. naleznete na www.smiskuvsvet.cz, a také v prostorách DS.

Naším cílem je vytvořit pro děti příjemné prostředí, vhodné psychosociální podmínky výchovné péče, umožňující dětem dosáhnout jejich plného potenciálu, kde se přirozenou cestou naučí vše, zejména kognitivní, sociální, emocionální, fyzické a jazykové schopnosti a dovednosti, které potřebují ke svému vývoji i ke vstupu dalšího předškolního zařízení.

Kvalitu námi nabízených služeb zajišťujeme dodržováním zákonů týkajících se DS, celoživotním vzděláváním pečujících osob, vytvářením bezpečného a přátelského prostředí, průběžným sledováním a zaznamenáváním vývojem dětí, úzkým vztahem s rodiči (denní reference pečujícími osobami + konzultační hodiny s vedoucím DS, spoluprací s externími odborníky,

PVP je součástí Smlouvy o poskytování služby péče o dítě v Dětské skupině Smíškův svět, je zveřejněn na webových stránkách a v prostorách DS, kde je plně přístupný rodičům. 

Příloha č. 1: Výchovný obsah

Tematické bloky na celý rok: PODZIM, ZIMA, JARO, LÉTO

PODZIM

Výchovné cíle:

  • získání relativní citové samostatnosti
  • rozvoj schopnosti sebeovládání
  • seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
  • osvojení si věku přiměřených praktických dovedností, sebeobsluhy

Září

Zvykáme si v "dětské skupině"

  • seznamujeme se s prostředím
  • seznamujeme se s vychovatelkami a s dětmi
  • osvojujeme si pravidla
  • volná hra

  • mé jméno, věk, oblíbená hračka

Příroda na podzim

  • pozorujeme přírodu a změny počasí

Sebeobsluha

  • oblékáme se přiměřeně počasí

Výchovné cíle:

  • rozvoj a užívání všech smyslů
  • posilování přirozených poznávacích citů
  • rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
  • zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky

Říjen

Podzimní úroda

  • ochutnáváme např. jablíčka
  • zjišťujeme, co vyroste ze semínka
  • malujeme, otiskujeme, muchláme jablíčko a jiné plody z papíru
  • zpíváme - Koulelo se, koulelo, Měla babka

Draci

  • vyrábíme a pouštíme papírové draky

Podzimní slavnost

  • dlabeme a malujeme dýně
  • oslavujeme s maskami a strašidly
  • hrajeme na rytmické hudební nástroje

Výchovné cíle:

  • posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování)
  • seznamování s přírodním prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
  • rozvoj řečových schopností, jazykových dovedností
  • rozvoj paměti a pozornosti

Listopad

Listy a plody

  • poznáváme barvy listů
  • porovnáváme velké a malé listy
  • draci - navlékáme listy na provázky
  • otiskujeme a malujeme listy
  • tvoříme z plodů zvířátka a skládanky

Sv. Martin

  • povíme si, zpíváme o sv. Martinovi

Zvířátka v lese

  • ježek, veverka, zajíček, liška
  • vyrábíme ježka z modelíny a párátek

Loučíme se s podzimem

  • zpíváme - Běží liška k Táboru, Zajíček v své jamce

ZIMA

Výchovné cíle:

  • posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem
  • rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
  • rozvoj paměti a pozornosti
  • seznamování se s kulturním dědictvím

Prosinec

Advent

  • koledy a básničky
  • pečeme perníčky z těsta nebo modelovací hmoty
  • vyrábíme ozdoby

Mikuláš

  • seznamujeme se postavami Mikuláše, anděla a čerta
  • mikulášská nadílka

Vánoce

  • zdobení stromečku
  • připravíme dopis Ježíškovi

Výchovné cíle:

  • osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
  • seznamování se světem lidí, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
  • rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
  • osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví a bezpečí prostředí

Leden

Zavítal k nám nový rok

  • zpíváme - My tři králové...

Proměny přírody,zima u zvířátek a lidí

  • seznamujeme se s ledem a sněhem
  • rozeznáváme teplé a studené
  • stavíme, modelujeme, lepíme sněhuláka

Ptáčci na krmítku

  • pozorujeme ptáčky na krmítku
  • sypeme zrní do krmítka
  • poznáváme kosa
  • malujeme a lepíme krmítko s ptáčky
  • cvičíme jako ptáčci

Zimní zábava

  • koulujeme se papírovými koulemi
  • otiskujeme a sledujeme stopy ve sněhu
  • poznáváme zimní sporty

Výchovné cíle:

  • posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem
  • seznamování se s kulturním dědictvím
  • rozvoj estetického vnímání
  • rozvoj a užívání všech smyslů

Únor

Mám Tě ráda, mám Tě rád

  • povídáme si o sv. Valentýnovi

Pravidla slušného chování

  • pozdravíme a poděkujeme, umíme říct prosím
  • nacvičujeme slušné chování u stolu,

           v obchodě a divadle

Hudební nástroje

  • seznamujeme se s hudebními nástroji a jejich zvuky
  • písnička - Tluče bubeníček
  • hrajeme na rytmické hudební nástroje

Masopust

  • vyrábíme a malujeme masky
  • oslava masopustu s písničkami a hrou na rytmické hudební nástroje

JARO

Výchovné cíle:

  • seznamování se s kulturním dědictvím
  • rozvoj estetického vnímání
  • seznamování s přírodním prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
  • rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách

Březen

Vítání jara

  • učíme se jarní básničky a koledy
  • zdobíme papírové kraslice
  • vyrábíme ovečku - trháme, mačkáme, lepíme
  • prohlížíme si první kytičky, voníme k nim

Probouzení přírody

  • sledujeme broučky v trávě
  • malujeme berušku
  • učíme se básničky a písničky o berušce
  • sázíme semínka a pozorujeme, jak roste rostlina
  • pozorujeme změny počasí
  • zpíváme - Travička zelená

Výchovné cíle:

  • poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity)
  • ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
  • rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat
  • vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu

Duben

Lidské tělo

  • pojmenováváme části těla a jejich funkce - oči ke koukání, uši k poslouchání atd.
  • dotýkáme se - pohlazení, poklepání, mačkání
  • doplňujeme básničky o těle pohybem

Hygienické návyky

  • upevňujeme hygienické návyky
  • nacvičujeme správné čištění zubů
  • poznáváme zdravý a bolavý zoubek

Stravovací návyky

  • dodržujeme pravidla stolování
  • připravujeme hostinu pro panenky

Čarodějnice

  • malujeme a lepíme čarodějnice
  • karneval - soutěžíme, cvičíme s košťaty

Výchovné cíle:

  • seznamování s přírodním prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
  • rozvoj paměti a představivosti
  • rozvoj řečových schopností, jazykových dovedností
  • zdokonalování dovedností v oblasti jemné i hrubé motoriky

Květen

Mezi mláďátky

  • poznáváme zvířátka a jejich mláďátka
  • zpíváme - Skákal pes a Kočka leze dírou, Káčátka se batolí
  • napodobujeme zvířátka pohybem a zvukem
  • poznáváme, čím se kdo živí

Den matek

  • učíme se říkadla
  • vyrábíme dárečky pro maminky

LÉTO

Výchovné cíle:

  • rozvoj kooperativních dovedností
  • rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, rozvoj paměti a pozornosti
  • seznamování se světem lidí, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
  • osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví a bezpečí prostředí

Červen

Den dětí

  • hrajeme maňáskové divadlo
  • sportujeme na zahradě

Tvary a barvy

  • opakujeme barvy, tvary
  • experimentujeme s barvami
  • stavíme komíny z barevných kostek
  • hledáme věci v dané barvě, tvaru

Den otců

  • vyrábění dárků pro tatínky

Dopravní prostředky

  • poznáváme dopravní prostředky
  • malujeme kola - kruhy
  • vyrábíme semafor, trénujeme na červenou stůj

Výchovné cíle:

  • zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky
  • ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
  • posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování)
  • rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, tvořivého sebevyjádření)

Červenec, srpen

Letní hry

  • hrajeme si s vodou
  • stavíme hrady z písku
  • hrajeme si s míčem
  • jezdíme na odrážedlech
  • malujeme do písku a křídou
  • pečeme z písku dorty a bábovičky
  • zdoláváme cestičky z různých povrchů a překážek

Dovolená a výlety

  • hrajeme si na cestování - jedeme k moři, na hory......povídáme si o cizích krajinách a lidech

Podmořský svět

  • poznáváme život pod mořem
  • vyrábíme lodičky, rybičky
  • zpíváme - Baby shark