Vnitřní pravidla

01.07.2022

Údaje o zařízení

Název dětské skupiny: Smíškův svět

Adresa zařízení: Údolní 2, Blansko, 678 01

Telefonní spojení: 728 209 865

Email: smiskuvsvet@seznam.cz

Webové stránky: www.smiskuvsvet.cz

Typ: Dětská skupina pro veřejnost

Kapacita: 12 dětí

Provozní doba: 07.30 - 15:30 hodin

Provozovatel: Dája a Jája, z. s., Šebrov 47, 679 22

Odpovědná osoba: Darina Smíšková DiS. et DiS.

IČO: 06568734

Bankovní účet:5262997309/0800

Datum zahájení provozu: 1. 1. 2019

Všeobecná ustanovení

Dokument - Vnitřní pravidla - je soubor pravidel a opatření spojených se zajištěním hygienických požadavků na prostorové podmínky, vybavení, provoz, osvětlení, vytápění, mikroklimatické podmínky, zásobování a úklid. Zohledňuje věkové a fyzické zvláštnosti dětí, podmínky jejich pohybové výchovy a otužování, režim stravování včetně pitného režimu. Zahrnuje režimové a organizační požadavky.

Právní předpisy

Dětská skupina (dále jen DS) zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví dětí při výchově a péči nebo s ním přímo souvisejících činnostech či poskytováním dalších služeb. DS poskytuje dětem a jejich rodičům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.

Řídí se zákonem zákona č. 247/2014 Sb. a vyhláškou č. 350/2021 Sb. o DS a hygienických požadavcích na prostory a provoz DS, v platném znění.

Režimové požadavky

Příchod dětí

Od 07.30. do 08:00 hod podle potřeb rodičů. Pozdější příchody (po 8:00 hod.) je třeba předem hlásit. Rodiče jsou povinni dovést dítě do třídy a osobně ho předat pečovatelce. Při vstupu dítěte do dětské skupiny je uplatňován individuálně přizpůsobený adaptační režim.

Docházka dítěte do DS

Nepřítomnost dítěte v DS (nemoc a podobně) jsou rodiče povinni oznámit neprodleně nejlépe v čase 7.30. Předem známou nepřítomnost omlouvají rodiče předem.

V případě, že dítě není odhlášené v den nepřítomnosti do 07.30, rodiče na příslušný den stravné hradí (první den nepřítomnosti dítěte si může rodič oběd vyzvednout mezi 11.30 - 12.00). Odchod v jinou než obvyklou dobu je nutné rovněž ohlásit předem.

Je nepřípustné, aby děti do DS docházely samostatně, bez doprovodu rodičů nebo jiné nepověřené osoby. Pokud nemohou rodiče vyzvednout dítě v DS osobně, pověří tímto jinou osobu. Tato pověřená osoba musí být uvedena v Evidenčním listu dítěte, případně musí mít písemné zmocnění od rodičů.

Vyzvedávání dětí - po obědě od 12:00 do 12:30 hodin, odpoledne od 15:00 do 15:30 hodin (pokud není ve smlouvě uvedeno jinak)

Zákonní zástupci jsou povinni si dítě vyzvednout tak, aby opustilo DS nejpozději v 15:30 hodin (pokud není ve smlouvě uvedeno jinak). Pokud si pověřená osoba nevyzvedne dítě ve stanovené době, pečovatelka provede následující:

  • pokusí se zákonné nebo pověřené osoby telefonicky kontaktovat (telefonicky informuje vedoucí dětské skupiny)
  • uvědomí Policii ČR a oznámí, komu bude dítě předáno. Situace se zaprotokoluje písemnou formou, kam se uvedou veškeré informace o dítěti a zákonném zástupci, popíše se daná situace, důvod předání a obě zúčastněné strany se podepíšou a dostanou po jednom vyhotovení

Režim dne

  • Režim dne je z organizačních důvodů částečně stanoven, pečovatelky ho pružně přizpůsobují aktuálním potřebám dětí. V dětské skupině je dostatečně dbáno na soukromí dětí.
  • zahájení provozu: 07:15 - 07:30 hodin
  • příchody dětí: 07:30 - 08:00 hodin
  • spontánní hry dětí: 07:00 - 08:00 hodin
  • ranní kruh: 08:00 - 08:15 hodin
  • rozcvička: 08:15 - 08:30 hodin
  • dopolední svačinka: 08:30 - 09:00 hodin
  • dopolední program, příp. pobyt venku: 09:00 - 11:30 hodin
  • oběd: 11:30 - 12:00 hodin
  • vyzvedávání dětí: 12:00 - 12:15 hodin
  • hygiena, odpolední odpočinek: 12:30 - 14:30 hodin
  • odpolední svačinka: 14:30 - 15:00 hodin
  • odpolední program, spontánní hry dětí, příp. pobyt venku: 15:00 - 15:25 hodin
  • vyzvedávání dětí: 15:00 - 15:30 hodin
  • ukončení provozu: 15:45 hodin

Spontánní hry

Spontánní hry probíhají po celý den. Prolínají se s činnostmi řízenými pečovatelkami ve vyváženém poměru, se zřetelem na individuální potřeby dětí. Možnost spontánní hry je dětem umožněna v době od jejich příchodu do začátku dopoledního programu a také po odpoledním odpočinku.

Výchovné cílené činnosti

Probíhají v průběhu celého dne formou individuální, skupinové či kolektivní práce pečovatelek s dětmi, vycházejí z potřeby a zájmů dětí v návaznosti na tematické plány.

Pohybové aktivity

  • pravidelně zdravotně zaměřené cvičení (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační) a pohybové hry
  • průběžně pohybové chvilky a hudebně pohybové činnosti
  • denně dostatečné zařazování pohybu při spontánních hrách a pobytu venku

Pobyt venku

Minimálně 1 hodinu denně (dle počasí) dopoledne, případně i odpoledne po odpočinku do odchodu dětí domů. V letních měsících se činnosti přesouvají co nejvíce ven. Pobyt venku se neuskutečňuje při mrazu pod -10°C, při silném větru, dešti a při inverzích.

Prostory k pobytu venku:

  • venkovní zahrada u přilehlé části budovy dětské skupiny,
  • hřiště, která jsou k dispozici na území města Blanska
  • konáme vycházky do okolí

Odpočinek, spánek, relaxace

Vychází z individuálních potřeb dětí, po obědě cca 2 hodiny. Všechny děti odpočívají při čtení pohádky. Děti se na spánek převlékají do pyžama. Nemusí spát, pouze odpočívat. Mají možnost si do postýlek vzít svoji oblíbenou hračku. Vždy mohou samostatně uspokojit své hygienické potřeby. Děti s nižší potřebou spánku mohou případně vstát, pečující osoby jim nabízí náhradní aktivity (klidné hry). Lehátka denně připravují a uklízí pečující osoby tak, že nejprve proklepou a ustelou lůžkoviny, na postýlku pak položí dětem pyžama, aby došlo k jejich provětrávání.

Stravování

Obědy zajišťuje ZŠ a MŠ Ostrov u Macochy, příspěvková organizace, která dětskou stravu připravuje a dováží denně ve várnicích, popř. stravu připraví dítěti rodiče. Ta se v prostorách kuchyně DS připravuje k výdeji. Obědy se vydávají od 11:30 do 12:00 hodin. Jídlo na talíře připravuje pečovatelka, děti mají právo si žádat o množství. Při obědě používají děti dle možností příbory, po obědě po sobě odnáší nádobí na určené místo. Všichni zaměstnanci vedou děti k samostatnosti. Malým dětem pomáhá dle potřeby pečovatelka.

Svačiny, které připravují dětem rodiče dle doporučení pečujících osob, se podávají v době od 08:30 do 09:00 a odpoledne od 14:30 do 15:00 hodin. Pečovatelky připraví dostatečnou nabídku nápojů. Po svačině odnáší nádobí na místo k tomu určené.

Čas na podávání jídel je možno posunovat v rozpětí cca 20 minut v návaznosti na program.

Nádobí se umývá v myčce ihned v prostorách přípravy jídla. V DS se stravují pouze děti a zaměstnanci, žádní cizí strávníci.

Pitný režim

Děti mají po celý den k dispozici ve třídě tekutiny. Mají k dispozici své hrnečky/lahvičky. Pečovatelky vedou děti k pití, nápoj doplňují vždy dle potřeby. Nápoje se obměňují - čaje, ovocné šťávy, voda, vitamínové nápoje.

Ozdravná opatření a otužování

  • otužování vzduchem, sluncem a v letních měsících vodou
  • pravidelné větrání tříd, zajištění čištění vzduchu (použití čističek vzduchu)
  • pečovatelky sledují vytápění prostor, regulují přiměřenou teplotu 20°C - 22°C
  • dostatečný pobyt venku, v teplých dnech využití co nejdelšího pobytu venku
  • kontrola vhodného oblečení dětí ve vnitřních i vnějších prostorách
  • zhodnocujeme individuální potřeby a možnosti dítěte vzhledem ke zdravotnímu stavu

Způsob nakládání s prádlem

Polštářek, přikrývku, povlečení, nepromokavou podložku a prostěradlo zajistí DS. Výměna lůžkovin se provádí nejméně jednou za 3 týdny, v případě potřeby ihned. Praní lůžkovin zajišťují svým dětem rodiče. V době epidemií zajišťuje praní lůžkovin DS s použitím desinfekčních prostředků.

Pyžama si nosí děti vlastní. Jsou měněna každý týden. Vždy v pátek si děti odnesou použité pyžamo. V pondělí si přinesou čisté. Praní zajišťují rodiče.

Utěrky, případně ubrusy jsou prány podle potřeby. (na WC jsou používány jednorázové papírové utěrky místo ručníků). Čisté prádlo se skladuje odděleně od špinavého.

Organizační požadavky

Organizace roku

DS je otevřena od 01. 01. 2019. Provoz DS je celoroční od pondělí do pátku s výjimkou víkendů a státních svátků. Plánované omezení nebo přerušení provozu oznámí rodičům vedoucí DS. Provoz DS je možné přerušit v době prázdnin, havárií a zásahů vyšší moci, chřipkových a jiných epidemií. V průběhu jednoho kalendářního roku má DS nárok na 25 dnů prázdnin. Prázdniny jsou oznámeny rodičům minimálně 6 měsíců předem.

V období přerušeného provozu se provádějí případné opravy a rekonstrukce, malování a pravidelná údržba prostor DS.

Přijímací řízení a zápis dítěte

Dítě se do DS přijímá na základě žádosti rodičů podle následujících kritérií:

  • rodič dítěte je zaměstnán, soustavně se připravuje na zaměstnání nebo je v evidenci Úřadu

práce

  • dítě je starší jednoho roku
  • Podle zákona č. 247/2014 Sb. o DS, stanoví specifickou podmínku přijetí dítěte do DS, kterou je doklad prokazující, že se dítě podrobilo stanoveným pravidelným očkováním, nebo že je proti nákaze imunní nebo se nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci.

Rozhodnutí o přijetí dítěte do DS vydává předseda spolku Dája a Jája, z.s. na základě aktuálně platných kritérií pro přijímání dětí do dětské skupiny.

Rozhodnutí o přijetí platí na dobu stanovenou ve smlouvě - se zkušební dobu tří měsíců v případě, není-li při zápisu do DS zcela zřejmé, do jaké míry bude dítě schopno přizpůsobit se podmínkám dětské skupiny. O případné zkušební době rozhoduje předseda spolku Dája a Jája, z. s..

Děti nepřijaté do dětské skupiny se stávají náhradníky. Mají přidělena pořadová čísla. V případě uvolnění místa, či volných dnů v DS je toto místo nabídnuto dalšímu dítěti dle pořadí. (V případě docházky náhradníka pouze v náhodných uvolněných dnech je minimální doba docházky 5 hodin denně).

Evidence dítěte

Při přijetí dítěte do DS předají rodiče vedoucí DS ke kontrole rodný list dítěte a svůj občanský průkaz. V Evidenčním listu dítěte budou uvedeny následující údaje:

  • jméno a příjmení dítěte
  • zdravotní pojišťovnu
  • místo trvalého pobytu
  • jméno a příjmení zákonného zástupce a další osoby, pověřené vyzvedáváním dítěte
  • místo trvalého pobytu
  • adresa pro doručování písemností
  • telefonické spojení a emailové adresy

Rodiče dítěte se zavazují bez zbytečného odkladu nahlásit jakoukoli změnu zpracovávaných osobních údajů a prohlašují, že byli ve smyslu zákona č. 101/2000 Sb. ve znění pozdějších předpisů informováni o zpracování osobních údajů.

Informace o dětech jsou důsledně využívány pouze pro vnitřní potřebu DS, oprávněné orgány státní správy a samosprávy.

Zdravotní stav dítěte

Zdravotní stav dítěte a potvrzení o pravidelném očkování doplní do Lékařského potvrzení pediatr, a to před nástupem dítěte do DS.

Docházka

Docházka dětí je vedena v DS pečujícími osobami. Děti, které dochází do DS pouze v určité dny (mimo celý týden), si mohou svoji absenci nahradit ve dnech, které se uvolní z důvodu nemoci či dovolených jiných dětí. Volné dny jsou dětem bezplatně k dispozici.

Úplata v DS

Úplata za pobyt v DS a úplata za stravu je stanovena dle aktuálního ceníku každý započatý měsíc. Úhrada je na částečné hrazení nákladů provozu DS.

Hradí se nejpozději do 15. dne před daným měsícem bezhotovostně na účet: 5262997309/0800.

Neuhrazení těchto plateb či neomluvená absence dítěte déle než dva týdny je považováno za závažné porušení vnitřních pravidel Dětské skupiny Smíškův svět a může být důvodem pro ukončení docházky dítěte do dětské skupiny.

Úplata pečujících osob za umístění svých dětí v Dětské skupině Smíškův svět

Pečující osoby mají možnost umístit svoje děti v Dětské skupině Smíškův svět a to za úplatu dle platného ceníku se zaměstnaneckou slevou 20%.

Výjimka úplaty za umístěné děti pečujících osob

Pečující osoby, které mají svoje děti umístěny na částečný úvazek v dětské skupině Smíškův svět, mohou umístit svoje děti do Dětské skupiny Smíškův svět zdarma a nad rámec nasmlouvaných hodin v těchto případech: Vysoká nemocnost dětí z DS, nezájmu ze strany rodičů využít náhradní termíny za dřívější nepřítomnost dětí.

Tímto pomůžeme lépe zajistit chod DS i v případě, že například druhé předškolní zařízení, které dítě pečující osoby navštěvuje je omezeno v provozu nebo je provoz uzavřen (vysoká nemocnost, nízká docházka, mimořádná ředitelská volna, uzavření z důvodů karantény - pokud se ovšem karanténa nevztahuje na dítě pečující osoby, různá epidemiologická opatření, prevence nemoci a další).

Stravování

Odhlašování obědů je nutné oznámit Dětské skupině Smíškův svět nejpozději v den nepřítomnosti do 07.30 hod v aplikaci TWIGSEE, případně telefonicky na čísle 728 209 865. Při odhlašování je třeba uvést přesný termín, od kdy do kdy nebude strávník odebírat obědy.

Rodiče mají v případě nepřítomnosti dítěte v DS z důvodu nemoci možnost první den v době od 11:30 do 12.00 hodin odebrat oběd do vlastního jídlonosiče.

Komunikace Dětské skupiny s rodiči

Dětská skupina používá ke komunikaci s rodiči aplikaci Twigsee. Ta byla vyvinuta pro potřeby dětských skupin a mateřských škol. Díky uzavřené komunikaci nemůže nikdo bez patřičného oprávnění do aplikace přistupovat. Aplikace je provozována metodou klient - server. Žádná data, včetně fotografií, nejsou ukládána ani do telefonu, na kterém je aplikace instalována, ani do počítače, ze kterého se vstupuje do administrace. Aplikace TWIGSEE splňuje podmínky nejvyššího zabezpečení platforem Google Play a AppStore.

Výbava pro děti do dětské skupiny

Rodiče převlékají děti v šatně do hracích kalhot nebo jiného oděvu a do uzavřených přezůvek. Z bezpečnostních důvodů je zakázáno dávat dětem pantofle jako přezůvky. Každé dítě by mělo mít náhradní oblečení, včetně spodního prádla. Jelikož je pobyt venku každodenní součástí našeho programu, doporučujeme dát dětem vhodnou obuv a oblečení, u kterého nebude vadit případné ušpinění.

Rodiče:

  • odpovídají za to, co mají děti v šatních přihrádkách. Pečovatelky nejsou povinny kontrolovat obsah přihrádek, zda neobsahují nebezpečné věci (ostré předměty, léky, apod.)
  • plně odpovídají za oblečení a obutí svých dětí a za věci (šperky, knížky, hračky, potraviny), které si dítě bere s sebou do dětské skupiny (mohou např. zapříčinit úraz dítěte).

Dítě potřebuje pyžamo, jednorázové hygienické podložky na přebalování a na postýlku. Pro dodržování pitného režimu ve třídě musí mít dítě svůj označený hrníček, nejlépe lahvičku, kterou využíváme i na delších vycházkách. Dále je třeba donést: balení papírových kapesníčků: 2 x krabice + 1 x balení balíčků, vlhčené ubrousky a jednorázové pleny dle potřeby dítěte.

Společné aktivity a komunikace s rodiči

Kontakt se všemi pečovatelkami je možný kdykoli během dne po domluvě osobně, e-mailem nebo na telefonním čísle DS. Pravidelně, dle potřeby jsou pořádány konzultační hodiny pro rodiče, které probíhají s vedoucím pracovníkem DS. Zde mohou rodiče také podávat případné podněty k úpravě vnitřních pravidel. Veškeré informace jsou  pro rodiče uvedeny v aplikaci TWEGSEE, průběžně na vývěsce na chodbě a  na webových stránkách DS.  

Nehody v dětské skupině

Všechny děti v DS jsou pojištěny proti úrazům a nehodám v době pobytu dítěte v DS a při akcích DS organizovaných. Úrazem v DS je úraz, který se stal dítěti při výchově, vzdělávání a při činnostech, které s nimi přímo souvisejí. Úrazem v DS není ten, který se stal dítěti na cestě do zařízení a zpět! Každý, úraz dítěte či zaměstnance zapíše pečovatelka do knihy úrazů, která je uložena na sjednaném místě. Kniha je dělena na knihu

úrazů dětí a pracovní úrazy. Do knihy se píše i způsob ošetření, informuje se vedoucí DS. O každém úrazu dítěte bude rodič neprodleně informován.

Zacházení s majetkem dětské skupiny

Děti jsou pečovatelkami a zaměstnanci DS vedeny k ochraně majetku. V případě poškozování bude tato záležitost projednána s rodiči (zákonnými zástupci dítěte) a požadována oprava, náhrada škody v co nejkratším termínu.

Hračky

Umožňujeme dětem přinášet si do dětské skupiny vlastní hračky (mimo období epidemií a pandemií). Tyto hračky musí být pro děti bezpečné, nesmí zapříčinit úraz dítěte a nesmí mít ostré hrany. Každou hračku, kterou si dítě do dětské skupiny přinese, musí schválit pečovatelka při příchodu dítěte do dětské skupiny. DS nenese odpovědnost za případné poškození nebo ztrátu hračky.

Způsob zajištění vhodného mikroklimatu

Způsob a intenzita větrání

Pravidelné větrání, podle aktuálního stavu ovzduší:

  • ráno před příchodem dětí do třídy intenzívní vyvětrání
  • v průběhu dne krátké, ale intenzívní větrání
  • během odpoledního odpočinku dětí
  • využívání čističek vzduchu hlavně v průběhu rizikového období (epidemií, nadměrný výskyt pylových alergenů)

Teplota vzduchu

Prostory určeny ke hře jsou vytápěny na 20°C až 22°C. Kontrolu teploty vzduchu zajišťují pečovatelky pokojovým teploměrem.

Osvětlení

Herna je dostatečně osvětlena denním i umělým světlem.

Hygienicko-protiepidemický režim

Zdravotní stav dítěte

Rodiče předávají dítě do DS zdravé. Vyskytne-li se u dítěte infekční onemocnění, rodiče tuto skutečnost neprodleně ohlásí. Zamlčování zdravotního stavu dítěte bude považováno za hrubé narušování vnitřních pravidel dětské skupiny Smíškův svět.

Při příznacích onemocnění dítěte v době pobytu v DS (kašel, bolesti břicha, průjem, zvracení, rýma (bílá, zelená), červené spojivky očí a podobné příznaky jsou příznaky nemoci, i když děti nemají teplotu) jsou rodiče telefonicky informováni a vyzváni k zajištění další zdravotní péče o dítě.

DS není na izolaci nemocného dítěte od kolektivu zařízena ani stavebně ani personálně, a proto v případě zjištění příznaku nemoci u dítěte okamžitě informujeme rodiče a požadujeme jeho vyzvednutí z kolektivu. Děti nemocné se samy necítí dobře - běžný režim je pro ně zátěží a zároveň přenášejí infekci na další zdravé děti v kolektivu. Pokud bude rodič trvat na převzetí evidentně infekčně nemocného dítěte, budeme požadovat potvrzení od dětského lékaře dítěte o bezinfekčnosti.

Léky a léčebné prostředky (kapky, masti, léky) v DS obvykle nepodáváme.

Zásobování pitnou vodou

Vodu odebíráme z místního vodovodního řadu.

Způsob a četnost úklidu a čištění

Za řádné provádění úklidu a dezinfekce v prostorách DS zodpovídá pracovnice úklidu. Zároveň také zodpovídá za správné použití čisticích a dezinfekčních prostředků. Kontrolu provádí vedoucí dětské skupiny. Skladování úklidových prostředků je v prostoru nepřístupném dětem.

Úklid se provádí následovně:

Denně:

  • setření na vlhko: všech podlah a povrchů
  • vynášení odpadků,
  • vyčištění koberců vysavačem
  • za použití čisticích prostředků s následnou desinfekcí umytí umyvadel, záchodových mís, sedátek na záchodech, dětských nočníků
  • větrání

Týdně, vždy v pátek:

  • omytí omyvatelných částí stěn na záchodech a dezinfekce umýváren a záchodů
  • dezinfekčním prostředkem setření podlahových ploch, okenních parapetů, nábytku

2 x ročně:

  • umytí oken a dveří včetně rámů
  • umytí svítidel a světelných zdrojů
  • celkový úklid všech prostor skupiny

2 x ročně

  • mokré čištění koberců a předmětů, včetně hraček

Malování:

  • tříd - 1x za tři roky, v případě potřeby častěji

Závěrečná ustanovení

Seznámení se s Vnitřními pravidly a jejich dodržování je závazné pro všechny zaměstnance Dětské skupiny Smíškův svět a rodiče dětí navštěvujících Dětskou skupinu Smíškův svět.

O vydání a případných změnách Vnitřních pravidel jsou všichni zaměstnanci informováni na provozní poradě.

Nově přijímaní zaměstnanci budou s tímto předpisem seznámeni před podpisem pracovní smlouvy.

Kontrolu jeho dodržování provádí vedoucí DS, popřípadě pověřený zaměstnanec.